Nieuwe PAS 555 standaard biedt houvast bij beheersing van cyberrisico’s

22 maart 2014

De Cyber Security Raad (CSR) heeft het kabinet, de publieke- en de private sector geadviseerd Nederland veiliger te maken met de nieuwe Cyber Security standaard PAS 555.

De PAS 555 standaard geeft organisaties inzicht of ze de juiste dingen doen om cyber risico’s te beheersen. Een overzichtelijk en compleet raamwerk helpt besluitvormers beoordelen of bestaande maatregelen, tools en standaarden voldoende risicobeheersing bieden. PAS 555 helpt organisaties beoordelen of er in hun cyber security aanpak een juiste balans is tussen technologie, mens, organisatiecultuur en fysieke beveiliging, zich goed voor te bereiden op cyber incidenten en de impact hiervan te beperken. Grote én kleine organisaties in het bedrijfsleven en bij de overheid krijgen met PAS 555 snel inzicht in hun veiligheid en hoe deze te verbeteren waar nodig.

“Effectieve cyber security kan alleen bereikt worden als de complete bedrijfsvoering gericht is op het voorkomen van cyberincidenten. Cyber security is dus niet alleen een IT-probleem. Iedereen die de digitale veiligheid van zichzelf en van zijn klanten serieus neemt, gaat aan de slag met deze strategische kwaliteitsnorm”, aldus de Cyber Security Raad.

Natasja Stet, Cyber Security expert bij PA Consulting Group, “Onze visie is dat de wereld veiliger wordt wanneer organisaties en individuen bewust met cyber risico’s omgaan. Wij zijn trots op de grote bijdrage die we geleverd hebben aan de ontwikkeling van deze standaard, een resultaat van intensieve samenwerking binnen de Cyber Alliance”.

De Cyber Security Raad is een strategisch adviesorgaan voor het kabinet en bestaat uit vertegenwoordigers uit de publieke sector, het bedrijfsleven en de academische wereld. De raad is onafhankelijk en adviseert gevraagd en ongevraagd over cyber security aangelegenheden.

Meer informatie over PAS 555 kunt u hier vinden.

Over PA Consulting Group

Wij zijn een “employee-owned” bedrijf met meer dan 2500 medewerkers, wereldwijd opererend vanuit kantoren in Europa, Noord-Amerika, de Golfstaten en Asia Pacific. We zijn experts in energie, financiële dienstverlening, biowetenschappen en gezondheidszorg, industrie, overheid en publieke dienstverlening, defensie en veiligheid, telecommunicatie, transport en logistiek. Onze diepgaande branche- en marktkennis gecombineerd met management advies vaardigheden, technologie en innovatie, stelt ons in staat om conventioneel denken te doorbreken en uitzonderlijke resultaten te bereiken met een blijvende impact. Meer informatie is te vinden op www.paconsulting.com.